Son iki gun icinde gozlemledigim birkac satis taktigini irdeleyeyim dedim. Hepsi de ilginc birer deneyim yasattilar bana.
Ilki, adini da vereyim, Darty'de gerceklesti. Dun internette yaptigim arastirmadan sonra ciktim printer almaya. Yakinda 2 secenegim vardi. Biri Darty biri de Teknosa. Once Darty'ye sonra Teknosa'ya giderim hangisinde ucuzsa oradan alirim dedim. Amacim da gercekten satilan en ucuz printeri almakti. Darty'ye girdim, ama soyle bir baktim cok az secenek var. Icimden dedim ki, burdan birsey cikmaz Teknosa'dan almak zorunda kalacagim, belli oldu. Tam o sirada, hic adetim degildir, calisan gorevliye sordum butun printerlar burdakiler mi diye. Bana gosterdi iste buradakiler bir de kampanyadakiler var. Daha sonra birtane all-in-one modeli gosterdi. Dedim ben basit ucuz birsey ariyorum. Ozaman bu dedi. Magazadaki en ucuz model, tam da aradigim gibi. Ben hicbirzaman birsey satin alirken oyle aha aldim gitti yapmam. Baya bir arastiririm, karsilastiririm, oyle alirim, istisnalar haric tabi. Printer'a soyle bir goz atiyordum, gorevli de yanimda duruyordu, oyle bakmamdan sikilmis olacak ki, veya alici oldugumu sezdi, dedi ki vaktiniz var mi. Ilk basta bir sasirdim. Sonra var dedim. Dedi ki bu urun yarin 10TL daha indirimli olcak. Bekleyin yarin alin dedi. Duyduklarima inanamadim. Acaba o gorevli o sirada insiyatif mi aldi, yoksa sirket taktigi miydi bilmem ama Darty hakkindaki dusuncemi tamamen degistirdi. Cok tesekkur ettim ve dukkandan ayrildim. Tabi ki Teknosa'ya da baktim ama orda normal fiyatlar arasinda bile 10 TL fark vardi.
Artik gunumuz kurtlar sofrasi is dunyasinda ne mal sattiginizdan ziyade, nekadara sattiginiz nasil sattiginiz onemli. Satis kanali olarak dukkan ve magaza kullaniyorsaniz, sattiginiz urunlerin aynisi rakiplerde de mevcut ise zaten fiyatlariniz cok degismeyecektir. Sonucta kiralar belli, satilan urunun maaliyeti belli, maaslar belli vs. O dukkanda musteriye yasattiginiz dogrudan satisinizi etkiliyor artik. Kabul etmeliyim ki bagzi insanlar da satis yapmaya daha yetenekli, haklarini vermeliyim.
Bir diger karsilastigim satis sekli ise internet uzerinden. Kotu reklam yapmak istemiyorum oyuzden markanin ismini vermeyecegim, gerci bu marka kendi kendine yapacagini yapmis bence. Markamiz taki sektorunde faaliyet gostermekte. Sirketin ana temasi da heryerde herzaman takabilecegimiz takilar uretmek. Heryer??? Cok genis bir kelime. Fesatlasmaya gerek yok. su altinda, dagda, colde ne biliyim taki takmayi dusunmeyeceginiz yerlerde, modellerin urunlerle cekilmis fotograflari olabilir mesela. Fakat markanin reklamda kullandigi iki fotograf beni bitirdi. Fotografi cozmem 5 dakka surdu. Kimin aklina gelirdi ki bir bayanin sut sagarken taki takmak isteyecegi. Yanlis duymadiniz yuzuk parmakta, sut sagiliyor bu fotografta. Diger fitigrafta ana karakterimiz gene bayan, boynunda abartili altin kolyesi parmaginda yuzugu, makyajli surat filan, disini fircaliyor bu sirada butun dis macunu su karisimi ceneden asagi suzulmece. Ya yok artik ya kime satmayi dusunuyorsunuz bu urunleri. Hedef kitle bu mu yani???
Internet gecen sene cikmis bir olay degil. Internete ne koysan gidiyor felsefesi artik islemiyor. Bukadar cok rekabet olan bir ortamda urunden ziyade daha fazla ne sundugun onemli musteri icin. Toyota'nin 2009'da urettigi arabalarin cogunun fren sistemi arizali ve arabalar geri cagiriliyor. Sorun su ki Toyota hizli davranmak zorunda ve dunya uzerindeki butun servislerine fren sisteminin yenisi ile nasil degistirilecegini ogretmek zorunda. Ama Bugun izledigim bir programda insanlar hala Toyota bayiilerinden araba almaya gidiyorlardi. Hepsi Toyota'ya cok guvendiklerini soylediler ve Toyota'nin bu sorunu cozebileceginden eminler. Sonuc olarak onemli olan ne sattigin veya nasil sattigin degil, musterinin gozundeki, zihnindeki yerin.
Belki de Darty'deki ay sonunda alacağı maaşı arttırmaya bakıyordu sadece? Yok yok, herkes de tamamen "duygusal" düşünmüyor. Sonuç olarak sen gidip Darty'den aldın, hem satıcı kazandı hem de Darty diyelim.
YanıtlaSil